Logo Dopravní podnik města Pardubic a.s.

EN CZ

Přejít na navigaci

Fulltextové vyhledávání v obsahu článků a stránek magazínu

Rok 2020 - oslavy 70 let DPMP jinak

Dopravní podnik si v letošním roce připomíná 70 let od svého založení. Den otevřených dveří, který jsme připravovali v rámci oslav na 16. května, musel být v důsledku vládních opatření zrušen.
Našim příznivcům a věrným fanouškům městské hromadné dopravy přesto chceme dopřát možnost připomenout si většinu typů vozidel, která Dopravní podnik během 70 let provozoval.
Připravili jsme proto pro vás jízdy historickými vozidly, která budeme od července do konce září nasazovat do provozu na vybraných linkách každou druhou neděli, v některých, předem avizovaných případech i celý víkend. První víkend je 5.-6.7., poslední 27.-28.9. 
Vozidla budou na jednotlivé víkendy nasazována postupně podle období, kdy se poprvé objevila v provozu v Pardubicích.

Další jízdy historických vozidel proběhnou v neděli 16.8.2020

První prototypy autobusů Karosa řady 700 i trolejbusů Škoda 14Tr vznikly již v první polovině 70. let 20. století, do výroby se oba typy vozidel dostaly v roce 1981, první vozy pro Pardubice byly vyrobeny v roce 1982. Tím začalo velice dlouhé období, během kterého nás tyto vozy v provozu MHD provázely.

Trolejbusy Škoda 14Tr byly zařazovány v letech 1983 až 1994 v počtu 48 kusů (z toho část byly neodebrané vozy určené pro země bývalého SSSR), od roku 1995 do roku 1999 bylo v modernizované verzi označené 14TrM zařazeno dalších 20 vozů. Po vyřazení vozidel Škoda 9Tr v roce 1995 byly „čtrnáctky“ jediným typem trolejbusů, který v Pardubicích jezdil, a to až do roku 2001, kdy byly zařazeny první nízkopodlažní trolejbusy Škoda 21Tr. V roce 2001 byly také zakoupeny tři ojeté trolejbusy Škoda 14Tr ze sousedního Hradce Králové. V letech 1998 až 2001 bylo celkem 7 trolejbusů modernizováno dosazením digitálního informačního systému, výměnou obložení interiéru, sedaček a dalších částí. 8 vozidel prošlo generální opravou v letech 2005 až 2008, kterou provedly Plzeňské městské dopravní podniky. Vyřazování trolejbusů 14Tr začalo v roce 1996. V roce 2009 dojezdily poslední dva trolejbusy se směrovými cedulemi, od té doby mají všechny vozy digitální transparenty. Z celkových 71 vozů typu 14Tr jsou stále 3 provozní, i když v ulicích města jsou k vidění opravdu zřídka, další dva vozy byly uzpůsobeny na zimní údržbu (odmrazování) trolejí. Za celou dobu provozu těchto dnes již legendárních trolejbusů proběhla řada změn a úprav na trolejbusové síti. V roce 1986 byla zadrátována oblast dnešní točny v Polabinách, o rok později byla zprovozněna trať od nádraží do Polabin, v 90. letech vystavěna točna Polabiny, Sluneční. V roce 2000 byla postavena trať na Sukově třídě, v roce 2002 začaly trolejbusy zajíždět nejprve ulicí Na Drážce na Dubinu, sever (s napojením i z točny Židov), na podzim se objevily také v ulicích Demokratické mládeže a Kpt. Nálepky. V té době pravděpodobně nikdo nepředpokládal, že se tyto trolejbusy dožijí i o dalších 16 let později, v roce 2018, zavedení provozu na nových trolejbusových tratích do Ohrazenic a na Zámeček, a že by bez jejich nasazení nebylo zprovoznění těchto tratí vůbec možné. 

S výstavbou tratí se měnily také trasy linek, jejich podrobný výčet by byl velice dlouhý. Jednou z nejvýznamnějších změn, kterou trolejbusy 14Tr zažily, a která se odehrála v době jejich nadvlády, bylo prodloužení trolejbusové linky 2 z trasy Pardubičky – Nádraží ČD až na točnu v Polabinách od 1. dubna 1996. Trasu, v níž jezdila „dvojka“ necelých 22 let připomene historický trolejbus Škoda 14Tr z roku 1989. Jedná se o jeden ze tří vozů zakoupených z Hradce Králové, kde jezdil v letech 1989 až 2001 s evidenčním číslem 29 (toto číslo je dodnes vidět v interiéru vozidla). V roce 2003 bylo rozhodnuto, že tento vůz, kterému bylo přiděleno pardubické číslo 311, nezasáhne do běžného provozu, v první polovině roku proběhla jeho oprava do původní podoby a od léta roku 2003 slouží jako historický, i když v běžném provozu jezdily ještě několik let i starší vozy.

Podobnou historii měly i autobusy Karosa řady 700. Zeměpisná poloha Pardubic a Vysokého Mýta způsobila, že zde byly často zkoušeny prototypy autobusů a předváděcí vozidla z Karosy. Nejinak tomu bylo i v případě autobusů Karosa 700. Jeden z prototypů byl v Pardubicích testován již v roce 1978. První autobusy Karosa B 731 byly do Pardubic dodány v roce 1982. Až do roku 1996 bylo zařazeno celkem 79 autobusů typu B 731 s automatickou převodovkou a 15 vozů B 732 s převodovkou manuální. Autobusy byly v průběhu mnoha let výroby modernizovány, atmosférické motory byly nahrazeny přeplňovanými, které plnily různé emisní normy až po Euro 2, místo automatických převodovek Praga se objevily převodovky Voith s retardérem a s tím související upravenou zadní částí vozidla, nejnovější vozy z let 1995 a 1996 byly vybaveny moderním informačním systémem. Šest autobusů Karosa B 731 prošlo v letech 2000 až 2004 generální opravou ve firmě Zliner, z nich se dva vrátily zpět s manuálním řazením jako typ B 732, ostatní dostaly při opravě automatické převodovky Voith, všechny vozy měly informační systém s digitálními transparenty, vyměněné podlahové krytiny, některé vozy získaly i modernější sedačky. V roce 2001 byl zakoupen jeden ojetý autobus typu B 732 původem z Liberce, v roce 2005 přibyl do vozového parku autobus B 731, který dříve jezdil v Děčíně. Vyřazování autobusů typu B 731 začalo již v roce 1991 společně s posledními autobusy ŠM 11, po prodeji kloubových Ikarusů byly hranaté Karosy až do roku 1997 jediným typem provozovaných autobusů. V roce 2007 byly odstaveny a vyřazeny poslední vozy vybavené směrovými cedulemi. Posledním autobusem typu B 731 v provozu byl vůz s evidenčním číslem 129, který byl odstaven na podzim 2014 a o dva roky později sešrotován.

Během více než 30 let provozu těchto autobusů proběhla také řada změn v provozu a vzniklo mnoho nových linek. Zde je uveden jen stručný seznam, jak se MHD v těchto letech rozšiřovala. 1988 – Dubina, Sverdlova (dnes Dubina, sever); 1992 – Cihelna, Srnojedy, Lány na Důlku, Opočínek; 1993 – Doubravice, Nemošice, Fáblovka; 1994 – Staré Hradiště, Brozany, Ráby, Kunětická hora; 1996 – Ostřešany; 1997 – Hrádek, Pohránov, Srch; 1998 – Dražkovice, Mikulovice; 1999 – Němčice, Dříteč; 2000 – Závodu míru, Starý Mateřov, Dubina, penzion; 2001 – Černá u Bohdanče; 2002 – Hostovice, Žižín, průmyslová zóna ve Starých Čívicích; 2004 – Počaply, Sezemice, Tuněchody; 2006 – Staročernsko; 2007 – Dubina, Dubinská, Úhřetická Lhota (do roku 2012); 2008 – Veská, Zminný, Pod Dubem; 2009 – Čepí; 2010 – Dašice (do roku 2012); 2011 – Přelouč (do roku 2013), Úhřetice, Živanice (včetně osady Dědek); 2013 – Nerad. Historický autobus bude svými jízdami dokumentovat významnou linkovou změnu, k níž došlo v roce 1991, tedy v roce, kdy Pardubice opustil předcházející typ autobusů, Karosa ŠM 11. Dne 1. ledna 1991 byla autobusová linka 4, propojující Polabiny, nádraží a Svítkov, nahrazena trolejbusovou linkou v trase Polabiny, konečná – nádraží. Do Svítkova místo toho začala zajíždět linka 8 z Dubiny, konečné, a jezdí tak dodnes, část spojů je ukončena na Hlavním nádraží. V případě linek 4 i pozdější 8 existovaly spoje, které Svítkov polookružně projížděly opačným směrem, dnes jsou tyto spoje označené jako linka 88. Od 1. února 2007 byla „osmička“ navíc prodloužena do zastávek Dubina, penzion a Dubina, Dubinská, ale i na Dubině, točně stále některé spoje končí. Linku 8 během její existence poznamenala také řada uzavírek, během posledních let především v okolí Parama. Jedna z nich probíhá i v současné době, kdy spoje do Svítkova vynechají zastávky Autobusové nádraží a Hlavní nádraží a pokračují ulicemi 17. listopadu a Teplého až do zastávky Závodiště, na odklonové trase jsou ale obsluhovány všechny zastávky. Během historických jízd by měla být navíc úplně uzavřena komunikace mezi okružní křižovatkou u Lidlu a Hlavním nádražím, takže autobus pojede ve směru na Dubinu ze zastávky Závodiště ulicemi Teplého, 17. listopadu a Palackého do zastávky Hlavní nádraží, odkud bude dále pokračovat ve své trase (vynechá ale zastávku Nadjezd Paramo).

Autobus Karosa B 731, který bude na lince 8 k vidění, byl vyroben v roce 1990 a zařazen do provozu v plzeňském Dopravním podniku pod evidenčním číslem 403. Na přelomu let 2004 a 2005 proběhla na vozidle generální oprava ve firmě Zliner stejně jako v případě některých pardubických autobusů, na rozdíl od nich ale autobusu zůstala původní automatická převodovka Praga, stejná, jakou měly už autobusy ŠM 11. Na podzim roku 2012 byl autobus vyřazen a prodán firmě do Českých Budějovic, předpokládal se jeho prodej dále do zahraničí, ale ani tam již nebyl o tyto autobusy zájem. V létě roku 2013 byl vůz krátce zapůjčen na výluky ČD v jižních Čechách, poté byl odstaven. V roce 2015 se majitelem autobusu stal soukromník z Pardubic, v červnu se autobus poprvé představil jako historický při akci železničního muzea v Rosicích nad Labem, od té doby je v ulicích Pardubic k vidění nejčastěji při akcích muzea, několikrát byl od té doby nasazen také na nostalgické linky DPMP. Autobus se nyní nachází v podobě, v jaké v roce 2012 v Plzni dojezdil, je tedy vybaven digitálním informačním systémem, protiskluzovou podlahou a modernějšími sedačkami. Jedná se zároveň o jeden z mála dochovaných vozů s přeplňovaným motorem LIAZ a automatickou převodovkou Praga.

Kromě hranaté karoserie (a mnoha shodných dílů), doby vzniku a dlouhého období provozu mají trolejbusy Škoda 14Tr a autobusy Karosa řady 700 společnou ještě jednu věc – po vyřazení z provozu v pardubické MHD byla většina vozů prodána a sloužila i nadále, velice často v zahraničí (Slovensko, Litva, Ukrajina, Bulharsko, Bosna a Hercegovina, Rusko, Kazachstán), ale také u menších dopravců v České republice. Za zmínku také stojí, že oba typy byly prvními, na nichž se na začátku 90. let 20. století objevily reklamní nátěry a polepy.

Jízdní řád ke stažení (černobílý)  (0.23 MB)

Vozový jízdní řád pro linku 2 (0.22 MB)

Vozový jízdní řád pro linku 8 (0.23 MB)

Již třetí víkend 1. a 2.8.2020 bude ve znamení trolejbusu Škoda 9Tr a autobusu Karosa ŠM11

Městská hromadná doprava v Pardubicích je prakticky od svého počátku typická zajížděním do okolních obcí, kdy často doplňuje nebo dokonce úplně nahrazuje veřejnou linkovou dopravu. Hned první trolejbusová linka, která začala v roce 1952 jezdit a nese své tehdejší číslo 3 po celou dobu svého provozu, propojila Pardubice a nedaleké lázeňské město Bohdaneč. Linka 3 nejprve začínala u starého nádraží, poté začala zajíždět až na Duklu. Od roku 1960 je její výchozí zastávkou pro cestu do Bohdanče, s výjimkou výluk a uzavírek, nové nádraží. V současné trase jezdí "trojka" od 1.9.1977, kdy byla z tehdejší Švermovy (dnes Sladkovského) ulice přesunuta na náměstí Budovatelů (dnes Masarykovo), v té době patřily pardubické ulice pouze trolejbusům Škoda 9Tr.
Trolejbus 358, který bude na lince 3 v provozu, je zástupcem 28. výrobní série trolejbusů 9Tr s tyristorovou výzbrojí dodaných do Pardubic na podzim roku 1980. Vůz jezdil v běžném provozu až do roku 1995. Poté bylo rozhodnuto o jeho zachování jako školního vozidla a byla zahájena jeho oprava, během níž se stav vozidla změnil oficiálně ze školního na historické. Po rekonstrukci vyjel trolejbus poprvé v roce 1998. Jedná se o vozidlo, které nebylo nikdy oficiálně vyřazeno, a letos tak slaví 40 let od svého zařazení. Od roku 2018 až donedávna probíhala po 20 letech historického provozu oprava trolejbusu, který se tak v novém kabátu poprvé ukáže veřejnosti.
Mezi autobusy má určité "výsadní" postavení linka 12. Její historie se začala psát v roce 1964, kdy se poprvé na městských autobusech objevilo její číslo, ale v jiné trase, následujícího roku byla linka zrušena, po několika týdnech byla na začátku roku 1966 opět zavedena s odlišnou trasou, 1. listopadu téhož roku byla opět zrušena. Potřetí, a již naposledy, byla linka zavedena 1. září 1969, začínala sice na točně v Polabinách, ale její druhou konečnou byla Černá za Bory, tehdy ještě jako samostatná obec, která lince 12 vydržela dodnes. O rok později, 1. září 1970, tedy v éře nových autobusů Karosa ŠM 11, se počáteční zastávkou linky 12 stalo pardubické nádraží. Trasa linky se za 50 let často měnila a byla ovlivněna mnoha výlukami a objížďkami, ale za pozornost stojí rozšiřování linky do dalších městských částí a okolních obcí. Od roku 1972 zajížděly autobusy do Drozdic, od roku 1976 do Mnětic, od roku 1979 se zajíždělo k TMS (dnešní zastávka Zdravotnická škola). Dne 1. září 2004 nastal pro linku 12 zajímavý okamžik, byla totiž prodloužena až do Tuněchod, které leží v okrese Chrudim. Od změny jízdních řádů dne 11.12.2011 byla linka prodloužena až do Úhřetic. "Dvanáctka" je tak nejen jednou z nejdelších linek v síti pardubické městské hromadné dopravy, ale také jedinou městskou linkou, která překročila hranice pardubického okresu. Navíc se jedná o linku s největším počtem různých variant trasování, vozidla mohou zajíždět ke zdravotnické škole, kde některé spoje končí, do Drozdic, mohou jet buď Průmyslovou, nebo Dělnickou ulicí, aby následně končily na jedné ze čtyř konečných (Černá za Bory, Mnětice, Tuněchody, Úhřetice), dříve byly některé spoje ukončeny i na zastávkách Zámeček nebo Řempo. Za zmínku také stojí, že od 3. listopadu 2018 se linka oficiálně stala trolejbusovou se smíšeným provozem autobusů a trolejbusů s pomocným bateriovým pohonem, ale do sousedního okresu kromě jedné zkušební jízdy parciálního trolejbusu zatím vždy jely pouze autobusy.
Autobusy Karosa ŠM 11 přinesly po předchozích typech autobusů výrazné zvýšení komfortu jak pro cestující, tak pro řidiče, vynikaly navíc i velice zajímavým designem. "Ešemky" byly vybaveny automatickou převodovkou a hydraulickým řízením, takže jízda s nimi byla pro řidiče jednodušší, plynulejší, a autobusy daleko lépe akcelerovaly, což bylo v městském provozu k nezaplacení, motor umístěný uprostřed vozidla a ideální rozložení hmotnosti daly těmto autobusům do vínku dobré jízdní vlastnosti, na které řidiči-pamětníci dodnes vzpomínají. Cestujícím přinesly tyto autobusy pohodlnější odpružení, více prostoru a lepší výhled z vozidla. Nevýhodami však byly vyšší pořizovací cena těchto vozidel a krátká životnost - pouhých 6 let, proto bylo těchto autobusů v letech 1965 až 1981 zařazeno celkem 129, dalších 5 vozů bylo zapůjčeno z jiných měst v roce 1987. Poslední autobusy typu Karosa ŠM 11 byly vyřazeny v roce 1991 po 10 letech provozu. Po vyřazení se jen málo vozů dočkalo dalšího života, automatická převodovka, způsobující vyšší spotřebu, a špatný technický stav dalšímu provozu těchto vozidel příliš nenahrávaly, takže většina z nich byla sešrotována.
Historický autobus Karosa ŠM 11, který bude nasazený na lince 12, jezdil v letech 1981 až 1987 v pražském DP s evidenčním číslem 7174, po vyřazení byl zakoupen soukromou osobou a přestavěn na nákladní vozidlo. V roce 2011 se stala majitelem Dopravní společnost Zlín-Otrokovice (DSZO), která v letech 2017 až 2019 vrátila autobusu jeho původní krásu. Jedná se o jeden z pěti historických autobusů tohoto typu, které jsou v celé České republice v městském provedení v provozu. Bohužel, mostní provizorium před Mněticemi neumožňuje průjezd historického autobusu bez rizika jeho poškození, proto není možné poznat celou zajímavou trasu linky 12, všechny spoje budou ukončeny v Černé za Bory. Ale autobus Karosa ŠM 11 za pozornost jistě stojí i tak.

Jízdní řád ke stažení (černobílý) (0.36 MB)

Vozový jízdní řád pro linku 3 (0.22 MB)

Vozový jízdní řád pro linku 12 (0.23 MB)

Na druhý víkend 18.-19.7. jsme pro vás připravili tentokrát vozidla typická pro osmdesátá léta minulého století, trolejbus Škoda 9 Tr a kloubový autobus Ikarus 280.

Jízdní řád pro druhý víkend

V 60. letech 20. století probíhalo i nadále rozšiřování provozu trolejbusů, i když o něco pozvolněji než v předchozím období. Trolejbusy začaly jezdit do Pardubiček (v roce 1964), na Židov nebo do sídliště Dukla (v roce 1966), na krátkou dobu také do místní části Ohrazenice. Začátek 70. let byl kvůli nízké ceně ropy spíše obdobím stagnace trolejbusového provozu, nevznikaly nové tratě a některé linky byly dočasně rušeny. V jiných městech znamenalo toto období dokonce ukončení provozu trolejbusů, což se v Pardubicích naštěstí nestalo. Ve druhé polovině 70. let začaly opět vznikat projekty na nové trolejbusové provozy nebo na rozšiřování provozů současných.

Trolejbusy Škoda 9Tr dodávané do Pardubic v letech 1962 až 1981 v celkovém počtu 79 kusů (57 vozů s odporovou regulací jízdy, 22 vozů s tyristorovou regulací) byly i 6. ledna 1966 u prodloužení linky 5 z původní trasy Divadlo – vozovna do dlouholeté trasy Židov – Dukla, točna (dříve Dukla, konečná), tyto dvě zastávky spojuje linka 5 dodnes, i když od roku 2002 byla část spojů ze Židova prodloužena do zastávky Dubina, sever. Trolejbus evidenčního čísla 353 byl zástupcem první série tyristorových trolejbusů dodaných v roce 1979, v provozu zůstal jako poslední svého typu do roku 1995, poté byl odprodán soukromníkovi. V roce 1997 se stal majitelem trolejbusu Pardubický spolek historie železniční dopravy, ten trolejbus do léta následujícího roku opravil a plně zprovoznil. Od roku 1998 je trolejbus 353 jako historický k vidění v ulicích města pravidelně.

Od počátku provozu MHD v Pardubicích se autobusy a trolejbusy potýkaly s velkým počtem cestujících, veřejná doprava byla prakticky jedinou možností, jak se dostat do průmyslových podniků a oblastí, které v Pardubicích a nejbližším okolí fungovaly, ale i v rámci města byla přepravní poptávka vyšší, proto bylo třeba kapacitu navýšit. Za autobusy i trolejbusy tak byly připojovány vlečné vozy. Někdy jezdily autobusy s vlečnými vozy celé směny, jindy byl vlečný vůz v průběhu směny po uplynutí ranní špičky odpojen a znovu připojen před špičkou odpolední. Trolejbusy s vlečnými vozy jezdily do roku 1958 a mezi lety 1962 a 1964, od té doby jedinými vozidly s větší kapacitou na trolejbusových linkách se tak staly trolejbusy typu Škoda 28Tr Solaris, kterých bylo v letech 2008 až 2012 zařazeno celkem deset. U autobusů byly soupravy k vidění od zahájení provozu v roce 1950 až do roku 1977, kdy bylo zavedeno mechanické odbavování cestujících a došlo k vyřazení autobusů Škoda 706 RTO. V roce 1968 byl zařazen prototyp autobusu Karosa ŠM 16,5, což byl kloubový autobus odvozený od typu Karosa ŠM 11, tento autobus v Pardubicích jezdil až do roku 1984. V letech 1980 až 1990 bylo zařazeno 18 kloubových autobusů Ikarus 280 vyráběných v Maďarsku. V roce 1992 byly všechny tyto autobusy vyřazeny a prodány pražskému Dopravnímu podniku, tím se kapitola velkokapacitních autobusů v Pardubicích s výjimkou několika krátkodobě zapůjčených vozidel definitivně uzavřela.

Linka 13 obsluhovala místní část Ohrazenice již od svého začátku v roce 1972, původně zajížděla na Židov, později na Hůrka a teprve od konce roku 1978 sloužila k obsluze tehdy nového sídliště Dubina. Od 1.11.1988 spojila linka Ohrazenice a konečnou zastávku Dubina, Sverdlova, odpovídající dnešní zastávce Dubina, sever, na linku byly v té době nasazovány i kloubové Ikarusy. K 1.1.1996 byla linka 13 zkrácena do konečné zastávky Polabiny, Sluneční, obsluhu místních částí Doubravice a Ohrazenice převzala linka 6. Na „třináctce“ začaly v srpnu roku 2002 jezdit trolejbusy a o necelých 16 let později, konkrétně 4. března 2018, se na trase trolejbusové linky 13 objevila opět konečná zastávka Ohrazenice, točna.

Zapůjčený autobus Ikarus 280.08 z roku 1988, který bude na lince 13 v trase Ohrazenice – Dubina, sever nasazen, patřil až do roku 2001 podniku ČSAD Strakonice, poté jezdil na městské hromadné dopravě v Táboře, kde v roce 2007 dosloužil jako poslední vůz svého typu v pravidelném provozu v České republice. Současným majitelem autobusu je pan Milan Jiroš.

Jízdní řád ke stažení (černobílý)  (0.22 MB)

1 | 2 Další

Sdílej na: Facebook icon Facebook



Nabídka obecných stránek webu


Kontextová navigace

Úvodní strana Zábava Rok 2020 - oslavy 70 let DPMP jinak

Nahoru


Informace o autorech stránek, standardech a použitých technologiích

© 2009 – 2018 Dopravní podnik města Pardubic a.s.
Ochrana osobních údajů | Prohlášení o přístupnosti | Mapa stránek
created by Wizards.cz | powered by SiteWizard | XHTML 1.0 | CSS 2