Logo Dopravní podnik města Pardubic a.s.

EN CZ

Přejít na navigaci

Fulltextové vyhledávání v obsahu článků a stránek magazínu

Rok 2020 - oslavy 70 let DPMP jinak

Na první víkend 5. a 6. 7. jsme pro vás připravili naše nejstarší historické vozidlo, trolejbus Škoda 8 Tr a autobus Škoda 706 RTO

V prvních dnech jízd historických vozidel v letošním roce se podíváme zpět do prvních desetiletí provozu městské hromadné dopravy v Pardubicích. Dopravní podnik města Pardubic byl založen 1. dubna 1950, již o měsíc později do ulic vyjely první městské autobusy. Zahájení provozu trolejbusů následovalo v lednu roku 1952 na lince do Bohdanče. Síť trolejového vedení byla v 50. letech dále rozšiřována, ještě v roce 1952 trolejbusy zavítaly poprvé do Jesničánek, o dva roky později začaly jezdit také na Slovany. Při změně linkového vedení MHD od 5.10.1959 spojila linka 1 právě Slovany a Jesničánky, jedinou výraznější změnou v trase linky bylo od té doby pouze její přesunutí z třídy Míru na Masarykovo náměstí a Sukovu třídu v roce 2014. Trolejbusy Škoda 8Tr, kterých v Pardubicích jezdilo celkem 14, byly zařazeny v letech 1957 až 1961, linka 1 v trase Slovany – Jesničánky pro ně tak byla celkem typickou. Trolejbus evidenčního čísla 136, který bude na lince nasazen, byl vyroben v roce 1960 a jezdil do roku 1972 v Praze pod evidenčním číslem 9493, v roce 1998 byl od soukromého vlastníka zakoupen Dopravním podnikem města Pardubic a ve zrekonstruované podobě se veřejnosti představil poprvé v roce 2017. Nyní je nejstarším provozním historickým vozidlem DPMP.

Trasy autobusových linek se od začátku měnily poměrně často. Městská doprava se rozšiřovala postupně do dalších částí města, v některých trasách byly autobusy nahrazeny trolejbusovou dopravou. V současnosti má z autobusových linek nejnižší číslo linka 6, její číslo patřilo v historii vždy pouze autobusům. Také trasa této linky prošla mnoha změnami, ale pro nás nejdůležitější je, že od roku 1963 (s krátkou přestávkou v roce 1964) je konečnou zastávkou Dukla, náměstí. V roce 1970 začaly autobusy linky 6 zajíždět až do Polabin, přibližně do míst, kde se dnes nachází točna Polabiny, Sluneční. Od té doby linka prošla mnoha dalšími změnami, ale spojení Dukly, náměstí a Polabin zůstává zachováno téměř po celou dobu, i když trasa linky i konečné zastávky směrem z Polabin dál se různě měnily. Autobusy Škoda 706 RTO dodávané do Pardubic v letech 1959 až 1972 v celkovém počtu 31 kusů velkou část současné trasy „šestky“ zažily. Z provozu MHD byly autobusy tohoto typu vyřazeny k 1.9.1977, kdy bylo zavedeno mechanické odbavování cestujících. Historický vůz číslo 28 zakoupil Dopravní podnik v roce 1999, poté probíhala oprava autobusu za použití součástí z více vozidel. Od roku 2003 je vůz opět k vidění nejen na nostalgických linkách a při jízdách historických vozidel, ale také na svatbách a dalších akcích, kde budí zaslouženou pozornost. 

Jízdní řád ke stažení (černobílý) (0.22 MB)

Vozový jízdní řád pro linku 1 (0.22 MB)

Vozový jízdní řád pro linku 6 (0.22 MB)

Sdílej na: Facebook icon Facebook



Nabídka obecných stránek webu


Kontextová navigace

Úvodní strana Zábava Rok 2020 - oslavy 70 let DPMP jinak

Nahoru


Informace o autorech stránek, standardech a použitých technologiích

© 2009 – 2018 Dopravní podnik města Pardubic a.s.
Ochrana osobních údajů | Prohlášení o přístupnosti | Mapa stránek
created by Wizards.cz | powered by SiteWizard | XHTML 1.0 | CSS 2