Logo Dopravní podnik města Pardubic a.s.

EN CZ

Přejít na navigaci

Fulltextové vyhledávání v obsahu článků a stránek magazínu

Historický vlečný vůz v provozu!

11.07.2014 19:01

Tisková zpráva

Dopravní podnik města Pardubic již více než deset let provozuje historický autobus Škoda 706 RTO. Tyto autobusy byly typické mimo jiné i tím, že jezdily v soupravách s vlečnými vozy. Rekonstrukce našeho vlečného vozu Jelcz z roku 1965 si vyžádala vice než 1200 hodin práce klempířů, elektrikářů, zámečníků, truhlářů, automechaniků a čalouníků Dopravního podniku města Pardubic. Vlečný vůz prošel nakonec v červnu letošního roku úspěšně STK.

Vedoucí střediska údržby vozidel Josef Vytlačil k tomu řekl: „Na voze bylo třeba některé části kompletně nahradit nebo doplnit. Některé komponenty a součástky šlo sehnat na vrakovištích, ale některé jsou napodobeniny. Například několik oken je původních a několik nových, gumy kolem oken se musely nahradit podobnou gumou a stejně tak zkorodovaná konstrukce sedaček a čalounění. Rovněž podlaha byla vyměněna, ale lišty a osvětlení se po repasi podařilo zachránit. Nový lak pak dodal krásným tvarům vlečnému vozu i ten správný lesk.“ První zkušební jízda proběhla v areálu společnosti jako prezentace skvělé práce zaměstnanců střediska údržby.

Všem příznivcům a fanouškům historických vozidel chceme tento vlečný vůz představit a to ještě během letních prázdnin. Akci budeme včas avizovat.

Fotogalerii najdete níže na této stránce. Na druhém snímku jsou někteří z pracovníků údržby, účastnící se opravy vozidla:
Nahoře, zleva doprava: Lubomír Kamenický, Jaroslav Janiga, Tomáš Slavík, Karel Alinč, Ladislav Brychta, Pavel Kubík, Václav Čermák, Jiří Knížek, Karel Burian,
Uprostřed: Miloslava Alinčová
Dole, zleva doprava: Tomáš Jozif, Vlastimil Chvojka
Chybí: Josef Vaníček, Jan Hezoun

Více o historickém vlečném voze Dopravního podniku města Pardubic a.s.

Osobní vlečné vozy byly v Pardubické městské dopravě využívány již od roku 1950. Jednalo se o typy Karosa D4, ke kterým se záhy přidaly i modernější Karosy B40. S těmito vozy jezdily v soupravách autobusy a po určitou dobu i trolejbusy. Autobusy s vlečnými vozy byly hojně využívány také v zájezdové dopravě.

Historicky třetím typem vlečných vozů byly zástupci typu Jelcz P 01 E, které byly od roku 1965 sériově vyráběné v Polské lidové republice a které brzy nahradily své starší předchůdce. Tyto přívěsy jezdily na linkách MHD v soupravách s pardubickými autobusy Škoda 706 RTO od roku 1966 do konce června 1977. Během následujících dvou let byly postupně vyřazeny a většinou prodány dalším provozovatelům. Dopravní podnik jich vlastnil celkem 10 kusů a není známo, že by se některý z nich zachoval.

Na konci 90. let 20. století bylo rozhodnuto obohatit park historických vozidel o soupravu autobusu s vlekem. Proto byl v roce 1999 zakoupen vrak autobusu Škoda 706 RTO, který byl našimi pracovníky restaurován a poté v roce 2003 uveden do provozu.

V roce 2000 byl zakoupen nepoužívaný vlečný vůz Jelcz P 01 E od Střední zemědělské a rodinné školy v Čáslavi a v červnu téhož roku byl přetažen do Pardubic.

Při pohledu do technického průkazu zjistíme, že prvním majitelem vozu, který byl vyroben v říjnu 1965, byl národní podnik ČSAD KNV Praha, dopravní závod Smíchov. Pod hlavičkou tohoto dopravce byl vlek provozován až do března 1974, kdy jej zakoupila Střední zemědělská technická škola v Čáslavi, kde přívěs sloužil k různým účelům a kde také zažil několik změn v názvu této školy.

Vlečným vozů byla v Pardubicích přidělována evidenční čísla v řadě od 1 do 12 bez ohledu na to, že stejná čísla nesly i autobusy. V současné době takový souběh v označení není možný, proto se při rozhodování o tom, jaké číslo náš nový vlek dostane, hledalo vhodné nízké volné číslo. A protože naše vlečňáky Jelcz P 01 E vyrobené přibližně ve stejné době měly čísla 1 a 5, byla zvolena pětka. Číslo 1 bylo totiž v letech 2001 až 2010 obsazené autobusem B 732.

Po celkové rekonstrukci do podoby, v jaké tato vozidla sloužila dříve v Pardubicích, byl v červnu letošního roku tento vlečný znovu uveden do provozu.

Vybraná technická data vozidla:

Počet míst k sezení 30 + 1
Počet míst k stání 12 (provoz historické soupravy bude bez míst k stání)
Pohotovostní hmotnost 3640 kg
Maximální hmotnost 6865 kg
Celková délka 6924 mm
Délka s ojí 8409 mm
Celková šířka 2500 mm
Výška 2865 mm
Nejmenší poloměr zatáčení 8,95 m
Přípustná vlečná rychlost 60 km/h
Hlavní brzda vzduchová přetlaková, působí na všechna kola
Parkovací brzda mechanická ruční, působí na zadní kola
Karosérie polosamonosná, některé díly jsou shodné s autobusem Škoda 706 RTO (resp. Jecz 043)
Výška podlahy 910 mm nad vozovkou (v nezatíženém stavu)
Topení nezávislé naftové, výkon 6000 kcal/hod.
Větrání jedna střešní klapka, posuvná okna, ventilátor topení
Dveře jedny jednokřídlé, mechanické (bouchací)

Sdílej na: Facebook icon Facebook

Novinky a aktuality

Rekonstrukce zastávky Průmyslová

07. 10. 2019

Od 14.10. do 29.11.2019 bude prováděna kompletní rekonstrukce zastávky Průmyslová ve směru do Pardubiček.
Zastávka bude přemístěna na chodník cca 50 m proti směru jízdy a bude osazena přenosným označníkem.

Zobrazit celou novinku

Doprava na 129. Velkou pardubickou

06. 10. 2019

Dne  13.10.2019  bude zajištěna  kyvadlová  přeprava  diváků  na závod Velká pardubická se Slavia pojišťovnou.

Trasy posilových spojů: 

● Polabiny, Sluneční - Bělehradská ul. – Masarykovo nám. – Palackého – Hl. nádraží (st. 3) nadj. Paramo – Závodiště.
● Dubina, sever - Na Drážce – Dašická ul. – nám. Republiky – Masarykovo nám. – Jana Palacha – Teplého – Závodiště.
● Dubina, točna - Židov – Sakařova ul. – nám. Republiky – Masarykovo nám. – Jana Palacha – Teplého – Závodiště.
● Masarykovo nám. - Autobusové nádraží – Hlavní nádraží (st. 3) – Albert HM – Závodiště.
● Hlavní nádraží (st. 3) přes nadjezd Paramo na zast. Závodiště.

Kompletní informace a jízdní řády jsou ke stažení zde.

Zobrazit celou novinku



Nabídka obecných stránek webu


Kontextová navigace

Úvodní strana O nás Pro média Tiskové zprávy Historický vlečný vůz v provozu!

Nahoru


Informace o autorech stránek, standardech a použitých technologiích

© 2009 – 2018 Dopravní podnik města Pardubic a.s.
Ochrana osobních údajů | Prohlášení o přístupnosti | Mapa stránek
created by Wizards.cz | powered by SiteWizard | XHTML 1.0 | CSS 2