Logo Dopravní podnik města Pardubic a.s.

EN CZ

Přejít na navigaci

Fulltextové vyhledávání v obsahu článků a stránek magazínu

Historický vlečný vůz v provozu!

11.07.2014 19:01

Tisková zpráva

Dopravní podnik města Pardubic již více než deset let provozuje historický autobus Škoda 706 RTO. Tyto autobusy byly typické mimo jiné i tím, že jezdily v soupravách s vlečnými vozy. Rekonstrukce našeho vlečného vozu Jelcz z roku 1965 si vyžádala vice než 1200 hodin práce klempířů, elektrikářů, zámečníků, truhlářů, automechaniků a čalouníků Dopravního podniku města Pardubic. Vlečný vůz prošel nakonec v červnu letošního roku úspěšně STK.

Vedoucí střediska údržby vozidel Josef Vytlačil k tomu řekl: „Na voze bylo třeba některé části kompletně nahradit nebo doplnit. Některé komponenty a součástky šlo sehnat na vrakovištích, ale některé jsou napodobeniny. Například několik oken je původních a několik nových, gumy kolem oken se musely nahradit podobnou gumou a stejně tak zkorodovaná konstrukce sedaček a čalounění. Rovněž podlaha byla vyměněna, ale lišty a osvětlení se po repasi podařilo zachránit. Nový lak pak dodal krásným tvarům vlečnému vozu i ten správný lesk.“ První zkušební jízda proběhla v areálu společnosti jako prezentace skvělé práce zaměstnanců střediska údržby.

Všem příznivcům a fanouškům historických vozidel chceme tento vlečný vůz představit a to ještě během letních prázdnin. Akci budeme včas avizovat.

Fotogalerii najdete níže na této stránce. Na druhém snímku jsou někteří z pracovníků údržby, účastnící se opravy vozidla:
Nahoře, zleva doprava: Lubomír Kamenický, Jaroslav Janiga, Tomáš Slavík, Karel Alinč, Ladislav Brychta, Pavel Kubík, Václav Čermák, Jiří Knížek, Karel Burian,
Uprostřed: Miloslava Alinčová
Dole, zleva doprava: Tomáš Jozif, Vlastimil Chvojka
Chybí: Josef Vaníček, Jan Hezoun

Více o historickém vlečném voze Dopravního podniku města Pardubic a.s.

Osobní vlečné vozy byly v Pardubické městské dopravě využívány již od roku 1950. Jednalo se o typy Karosa D4, ke kterým se záhy přidaly i modernější Karosy B40. S těmito vozy jezdily v soupravách autobusy a po určitou dobu i trolejbusy. Autobusy s vlečnými vozy byly hojně využívány také v zájezdové dopravě.

Historicky třetím typem vlečných vozů byly zástupci typu Jelcz P 01 E, které byly od roku 1965 sériově vyráběné v Polské lidové republice a které brzy nahradily své starší předchůdce. Tyto přívěsy jezdily na linkách MHD v soupravách s pardubickými autobusy Škoda 706 RTO od roku 1966 do konce června 1977. Během následujících dvou let byly postupně vyřazeny a většinou prodány dalším provozovatelům. Dopravní podnik jich vlastnil celkem 10 kusů a není známo, že by se některý z nich zachoval.

Na konci 90. let 20. století bylo rozhodnuto obohatit park historických vozidel o soupravu autobusu s vlekem. Proto byl v roce 1999 zakoupen vrak autobusu Škoda 706 RTO, který byl našimi pracovníky restaurován a poté v roce 2003 uveden do provozu.

V roce 2000 byl zakoupen nepoužívaný vlečný vůz Jelcz P 01 E od Střední zemědělské a rodinné školy v Čáslavi a v červnu téhož roku byl přetažen do Pardubic.

Při pohledu do technického průkazu zjistíme, že prvním majitelem vozu, který byl vyroben v říjnu 1965, byl národní podnik ČSAD KNV Praha, dopravní závod Smíchov. Pod hlavičkou tohoto dopravce byl vlek provozován až do března 1974, kdy jej zakoupila Střední zemědělská technická škola v Čáslavi, kde přívěs sloužil k různým účelům a kde také zažil několik změn v názvu této školy.

Vlečným vozů byla v Pardubicích přidělována evidenční čísla v řadě od 1 do 12 bez ohledu na to, že stejná čísla nesly i autobusy. V současné době takový souběh v označení není možný, proto se při rozhodování o tom, jaké číslo náš nový vlek dostane, hledalo vhodné nízké volné číslo. A protože naše vlečňáky Jelcz P 01 E vyrobené přibližně ve stejné době měly čísla 1 a 5, byla zvolena pětka. Číslo 1 bylo totiž v letech 2001 až 2010 obsazené autobusem B 732.

Po celkové rekonstrukci do podoby, v jaké tato vozidla sloužila dříve v Pardubicích, byl v červnu letošního roku tento vlečný znovu uveden do provozu.

Vybraná technická data vozidla:

Počet míst k sezení 30 + 1
Počet míst k stání 12 (provoz historické soupravy bude bez míst k stání)
Pohotovostní hmotnost 3640 kg
Maximální hmotnost 6865 kg
Celková délka 6924 mm
Délka s ojí 8409 mm
Celková šířka 2500 mm
Výška 2865 mm
Nejmenší poloměr zatáčení 8,95 m
Přípustná vlečná rychlost 60 km/h
Hlavní brzda vzduchová přetlaková, působí na všechna kola
Parkovací brzda mechanická ruční, působí na zadní kola
Karosérie polosamonosná, některé díly jsou shodné s autobusem Škoda 706 RTO (resp. Jecz 043)
Výška podlahy 910 mm nad vozovkou (v nezatíženém stavu)
Topení nezávislé naftové, výkon 6000 kcal/hod.
Větrání jedna střešní klapka, posuvná okna, ventilátor topení
Dveře jedny jednokřídlé, mechanické (bouchací)

Sdílej na: Facebook icon Facebook

Novinky a aktuality

První víkend s historickými vozidly!

02. 07. 2020

Náhradou za zrušený Den otevřených dveří vyjedou historická vozidla ve dnech 5. a 6. července 2020 poprvé na akci k výročí 70 let DPMP. Na první víkend jsme pro vás připravili naše nejstarší historické vozidlo, trolejbus Škoda 8 Tr a autobus Škoda 706 RTO.

Další informace včetně kompletního jízdního řádu a plánů na další víkendy najdete na stránce Rok 2020 - oslavy 70 let DPMP letos jinak.

Zobrazit celou novinku

Roušky v pardubické MHD i nadále doporučujeme, i když tato povinnost k 1. červenci končí

30. 06. 2020

Dle vládního nařízení dojde na území České republiky k další vlně rozvolnění vládních opatření, která vedla k zabránění šíření koronaviru.

Od 1. července 2020 se proto ruší povinnost nošení roušek ve vozech pardubické veřejné dopravy i v prostorách všech Zákaznických center.

Přesto, s ohledem na aktuální dění v některých regionech ČR, nošení roušek cestujícím doporučujeme. Buďte prosím i nadále ohleduplní ke svému okolí.

Děkujeme.

Zobrazit celou novinku



Nabídka obecných stránek webu


Kontextová navigace

Úvodní strana O nás Pro média Tiskové zprávy Historický vlečný vůz v provozu!

Nahoru


Informace o autorech stránek, standardech a použitých technologiích

© 2009 – 2018 Dopravní podnik města Pardubic a.s.
Ochrana osobních údajů | Prohlášení o přístupnosti | Mapa stránek
created by Wizards.cz | powered by SiteWizard | XHTML 1.0 | CSS 2