Historie vlečného vozu

Osobní vlečné vozy byly v Pardubické městské dopravě využívány již od roku 1950. Jednalo se o typy Karosa D4, ke kterým se záhy přidaly i modernější Karosy B40. S těmito vozy jezdily v soupravách autobusy a po určitou dobu i trolejbusy. Autobusy s vlečnými vozy byly hojně využívány také v zájezdové dopravě.

 

Historicky třetím typem vlečných vozů byly zástupci typu Jelcz P 01 E, které byly od roku 1965 sériově vyráběné v Polské lidové republice a které brzy nahradily své starší předchůdce. Tyto přívěsy jezdily na linkách MHD v soupravách s pardubickými autobusy Škoda 706 RTO od roku 1966 do konce června 1977. Během následujících dvou let byly postupně vyřazeny a většinou prodány dalším provozovatelům. Dopravní podnik jich vlastnil celkem 10 kusů a není známo, že by se některý z nich zachoval.

Na konci 90. let 20. století bylo rozhodnuto obohatit park historických vozidel o soupravu autobusu s vlekem. Proto byl v roce 1999 zakoupen vrak autobusu Škoda 706 RTO, který byl našimi pracovníky restaurován a poté v roce 2003 uveden do provozu.

V roce 2000 byl zakoupen nepoužívaný vlečný vůz Jelcz P 01 E od Střední zemědělské a rodinné školy v Čáslavi a v červnu téhož roku byl přetažen do Pardubic.

 

Při pohledu do technického průkazu zjistíme, že prvním majitelem vozu, který byl vyroben v říjnu 1965, byl národní podnik ČSAD KNV Praha, dopravní závod Smíchov. Pod hlavičkou tohoto dopravce byl vlek provozován až do března 1974, kdy jej zakoupila Střední zemědělská technická škola v Čáslavi, kde přívěs sloužil k různým účelům a kde také zažil několik změn v názvu této školy.

Vlečným vozů byla v Pardubicích přidělována evidenční čísla v řadě od 1 do 12 bez ohledu na to, že stejná čísla nesly i autobusy. V současné době takový souběh v označení není možný, proto se při rozhodování o tom, jaké číslo náš nový vlek dostane, hledalo vhodné nízké volné číslo. A protože naše vlečňáky Jelcz P 01 E vyrobené přibližně ve stejné době měly čísla 1 a 5, byla zvolena pětka. Číslo 1 bylo totiž v letech 2001 až 2010 obsazené autobusem B 732.

 

Po celkové rekonstrukci do podoby, v jaké tato vozidla sloužila dříve v Pardubicích, byl v červnu letošního roku tento vlečný znovu uveden do provozu.

 

Vybraná technická data vozidla:

Počet míst k sezení 30 + 1
Počet míst k stání 12 (provoz historické soupravy bude bez míst k stání)
Pohotovostní hmotnost 3640 kg
Maximální hmotnost 6865 kg
Celková délka 6924 mm
Délka s ojí 8409 mm
Celková šířka 2500 mm
Výška 2865 mm
Nejmenší poloměr zatáčení 8,95 m
Přípustná vlečná rychlost 60 km/h
Hlavní brzda vzduchová přetlaková, působí na všechna kola
Parkovací brzda mechanická ruční, působí na zadní kola
Karosérie polosamonosná, některé díly jsou shodné s autobusem Škoda 706 RTO (resp. Jecz 043)
Výška podlahy 910 mm nad vozovkou (v nezatíženém stavu)
Topení nezávislé naftové, výkon 6000 kcal/hod.
Větrání jedna střešní klapka, posuvná okna, ventilátor topení
Dveře jedny jednokřídlé, mechanické (bouchací)
Icons made by Freepik from www.flaticon.com