V roce 2016 byly zařazeny dva autobusy Iveco Urbanway 12M, další 4 vozy byly pak dodány koncem roku 2017. Dalších deset kusů bylo dodáno v létě roku 2019. Všechny vozy jsou stále v provozu.
Toto vozidlo používá unikátní technologii IVECO HI-SCR a nové motory Euro VI na zcela přepracované platformě, která v sobě spojuje výhody větší robustnosti a výrazného snížení hmotnosti. Každý detail URBANWAY směřuje k optimalizaci provozních nákladů, od efektivity a cenové přístupnosti motorů, až po karoserii a zjednodušení vlastní údržby vozu.
Koncová světla jsou zaintegrována do karoserie, která je přirozeně chrání v případě nárazu. Mlhová světla s funkcí cornering lights zajišťují lepší viditelnost v zatáčkách a při náročných manévrech.
Mnohem prostornější interiér a vlídný prostor vytvářejí z autobusu řady Euro VI nový standard v rámci veřejné dopravy. Hnací soustavy s technologií Hi-SCR jsou kompaktní a obojí uložení, jak příčné, tak podélné, nabízí různé uspořádání sedadel bez nutnosti kompromisů. Nové umístění prostředních dveří, které byly posunuty směrem dozadu, navíc poskytuje cestujícím pohodlný nástup a dostatek místa v části se sníženou podlahou. Pohodlí nových sedadel a atraktivní vzhled LED osvětlení dotvářejí podmínky pro pohodlnou jízdu.
Vysoce kvalitní klimatizace se speciálními vzduchovými výdechy a vzduchovými clonami u dveří umožňuje zvýšit proudění vzduchu až o 50 % a vytváří tak dokonalé prostředí pro cestování. Široký výběr volitelných prvků, jako je tónované osvětlení, materiál a barva sedadel a bočních panelů na přání zákazníka, zlepšuje vnímání stylu a péči o cestující.
Prostor pro řidiče byl navržen v souladu s normou EBSF (European Bus System of the Future), je zcela inovativní a ergonomicky uspořádaný. Vyvýšená poloha je mezi řidiči velice oblíbená pro lepší přehled na větší vzdálenosti, přičemž řidič zaujímá vhodnou pozici pro vítání cestujících na palubě vozidla.
Hlavní technické údaje | |
---|---|
Délka | 12 000 mm |
Šířka | 2 500 mm |
Výška | 3 066 mm |
Rozvor | 6 120 mm |
Přední / zadní převis | 2 710 / 3 170 mm |
Rozchod kol vpředu / vzadu | 2 087 / 1 870 mm |
Vnitřní výška vpředu / vzadu | 2 378 mm |
Nástupní výška předních / středních / zadních dveří | 320 / 330 / 340 mm |
Nástupní šířka předních / středních / zadních dveří | 1 200 mm |
Vnější obrysový poloměr zatáčení | 10 785 mm |
Vnější stopový poloměr zatáčení | 9 000 mm |
Úhel nájezdu vpředu / vzadu | 7° / 7° |
GVW* (max. povolená celková hmotnost vozidla) | 19 000 kg |
Maximální povolené zatížení přední nápravy | 7 500 kg |
Maximální povolené zatížení zadní nápravy | 13 000 kg |
V roce 2015 bylo jako náhrada nejstarších autobusů zakoupeno pět kusů autobusů Iveco Crossway LE.
Hlavní technické údaje | |
---|---|
Délka | 12 050 mm |
Šířka | 2 550 mm |
Maximální výška | 3 230 mm |
Celková max. hmotnost na přední nápravu | 7 200 kg |
Celková max. hmotnost na zadní nápravu | 12 500 kg |
Nástupní výška u předních dveří | 320 mm |
Nástupní výška u středních a zadních dveří | 330 mm |
Počet míst k sezení | 31 |
Počet míst k stání | 65 (dle výbavy) |
V letech 2009 - 2014 bylo zakoupeno 22 kusů autobusů Citelis s motory poháněnými stlačeným zemním plynem CNG. Všechny jsou samozřejmě stále v provozu.
Hlavní technické údaje | |
---|---|
Délka | 11 990 mm |
Šířka | 2 500 mm |
Maximální výška | 2 979 mm |
Celková max. hmotnost na přední nápravu | 6 500 kg |
Celková max. hmotnost na zadní nápravu | 11 500 kg |
Nástupní výška u předních dveří | 320 mm |
Nástupní výška u středních a zadních dveří | 330 mm |
Počet míst k sezení | 28 až 32 |
Počet míst k stání | 65 (dle výbavy) |
Prvním a nejrozšířenějším nízkopodlažním typem autobusu používaným v Pardubicích je vozidlo původně vyvinuté firmou Renault pod názvem Agora. Od roku 1998 byl tento autobus dodáván Karosou Vysoké Mýto pod označením Renault Karosa City B.PS09B4, od roku 2003 pak pod značkou Irisbus City B.PS09D1. Postupně jsme do provozu zařadili 36 autobusů. Díky tomuto množství jsme mohli zavést garanci nízkopodlažních spojů na autobusových linkách MHD. Nyní jsou již nejstarší kusy postupně vyřazovány.
Hlavní technické údaje | |
---|---|
Délka | 11 990 mm |
Šířka | 2 500 mm |
Výška | 2 979 mm |
Celková max. hmotnost na přední nápravu | 6 500 kg |
Celková max. hmotnost na zadní nápravu | 11 500 kg |
Pohotovostní hmotnost | 11 200 kg |
Nástupní výška u předních a zadních dveří | 320 mm |
Nástupní výška u zadních dveří | 330 mm |
Počet míst k sezení | 30+1 |
Počet míst k stání | 69 |
Autobusů řady B931, což je výrazně modernizovaná původní řada B730, bylo do Pardubic dodáno pouze šest kusů v roce 1997. Od roku 2012 jsou tyto autobusy již mimo provoz. V letech 2006 a 2007 k nim přibylo 10 kusů inovovaných autobusů typu B951.1713. které jsou stále v provozu.
Hlavní technické údaje (B951E) | |
---|---|
Délka | 11 320 mm |
Šířka | 2 500 mm |
Výška | 3 165 mm |
Celková hmotnost | 17 800 kg |
Pohotovostní hmotnost | 10 200 kg |
Nejmenší světlá výška | 200 mm |
Počet míst k sezení | 31+1 |
Počet míst k stání | 68 |
Motor IVECO Cursor 8 (EURO 3)
Maximální výkon 180 kW při 2 050 ot/min
Krouticí moment 1 100 Nm při 1 080 - 1 500 ot/min
Převodovka Voith D 851.3E – třístupňová, plně automatická s vestavěným hydraulickým retardérem
První dva autobusy B731 byly do provozu zařazeny už v roce 1982. Shodou okolností je jeden z těchto dvou autobusů dodnes zachován v soukromé sbírce. Další dodávky následovaly až do roku 1996. Karosa Vysoké Mýto autobusy průběžně inovovala, takže celkem bylo dodáno 68 autobusů s automatickou převodovkou Praga, dále 15 autobusů s mechanickou převodovkou Praga a posledních 11 vozů bylo vybaveno již od výrobce digitálními orientacemi a převodovkami Voith. Kromě těchto vozů zakoupil DPMP dva generálkované autobusy řady B730 od firmy Zliner Zlín.
Od roku 2015 žádný autobus řady 700 již do provozu MHD nezasahuje.
Hlavní technické údaje | |
---|---|
Délka | 11 055 mm |
Šířka | 2 500 mm |
Výška | 3 165 mm |
Počet míst k sezení | 31+1 |
Počet míst k stání | 59 |
Pohotovostní hmotnost | 9 500 kg |
Maximální rychlost | 70 km/h |
Pneumatiky | 11 x 22,5" |
LIAZ ML 635, naftový vodou chlazený 6válec, LIAZ ML 635 Turbo, naftový vodou chlazený 6válec přeplňovaný, LIAZ ML 636 N Euro 0
Objem motoru: 11946 cm3
V minulosti používal dopravní podnik v MHD především autobusy Škoda, později Karosa. Jednalo se o typy 706 RO, 706 RTO a ŠM 11. Kromě ojedinělých dalších typů (například prototyp kloubového autobusu ŠMK 11) je důležitý provoz kloubových autobusů Ikarus 280. Těch bylo do Pardubic dodáno v letech 1980-1990 celkem 18. Všechny byly vyřazeny v roce 1992 a předány do DP Praha.
Podrobnější informace o historických vozidlech MHD najdete v sekci Zajímavosti. Další podrobné informace najdete na stránkách www.trolejbus.cz .
Na podzim roku 2007 byly dodány dva nízkopodlažní autobusy Iveco Irisbus Citelis 12M. Do provozu byly zařazeny po montáži odbavovacího systému na začátku roku 2008. Další dva vozy byly dodány v roce 2008. Všechny jsou zatím stále v provozu.
Hlavní technické údaje | |
---|---|
Délka | 11 990 mm |
Šířka | 2 500 mm |
Maximální výška | 2 979 mm |
Celková max. hmotnost na přední nápravu | 6 500 kg |
Celková max. hmotnost na zadní nápravu | 11 500 kg |
Nástupní výška u předních dveří | 320 mm |
Nástupní výška u středních a zadních dveří | 330 mm |
Počet míst k sezení | 28 až 32 |
Počet míst k stání | 65 (dle výbavy) |
Motor Iveco Cursor 8 (EURO 4)
Maximální výkon 180 kW při 1 850 ot/min
Krouticí moment 1 100 Nm při 1 080 ot/min
Automatická převodovka Voith
Číslo | Typ | Vyroben / GO | Poznámka |
---|---|---|---|
53 | Karosa B930-950 | 2006 | |
54 | Karosa B930-950 | 2006 | |
55 | Karosa B930-950 | 2006 | |
56 | Karosa B930-950 | 2006 | |
57 | Karosa B930-950 | 2006 | |
58 | Karosa B930-950 | 2006 | |
59 | Karosa B930-950 | 2007 | |
60 | Karosa B930-950 | 2007 | |
61 | Karosa B930-950 | 2007 | |
62 | Karosa B930-950 | 2007 | |
63 | Iveco Crossway LE | 2015 | nízkopodlažní / klimatizace |
64 | Iveco Crossway LE | 2015 | nízkopodlažní / klimatizace |
65 | Iveco Crossway LE | 2015 | nízkopodlažní / klimatizace |
66 | Iveco Crossway LE | 2015 | nízkopodlažní / klimatizace |
67 | Iveco Crossway LE | 2015 | nízkopodlažní / klimatizace |
100 | Iveco Urbanway 12M | 2019 | nízkopodlažní / klimatizace |
101 | Iveco Urbanway 12M | 2019 | nízkopodlažní / klimatizace |
102 | Iveco Urbanway 12M | 2019 | nízkopodlažní / klimatizace |
103 | Iveco Urbanway 12M | 2019 | nízkopodlažní / klimatizace |
104 | Iveco Urbanway 12M | 2019 | nízkopodlažní / klimatizace |
105 | Iveco Urbanway 12M | 2019 | nízkopodlažní / klimatizace |
106 | Iveco Urbanway 12M | 2019 | nízkopodlažní / klimatizace |
107 | Iveco Urbanway 12M | 2019 | nízkopodlažní / klimatizace |
108 | Iveco Urbanway 12M | 2019 | nízkopodlažní / klimatizace |
109 | Iveco Urbanway 12M | 2019 | nízkopodlažní / klimatizace |
187 | Iveco Urbanway 12M | 2016 | nízkopodlažní / klimatizace |
188 | Iveco Urbanway 12M | 2016 | nízkopodlažní / klimatizace |
189 | Iveco Urbanway 12M | 2017 | nízkopodlažní / klimatizace |
190 | Iveco Urbanway 12M | 2017 | nízkopodlažní / klimatizace |
191 | Iveco Urbanway 12M | 2017 | nízkopodlažní / klimatizace |
192 | Iveco Urbanway 12M | 2017 | nízkopodlažní / klimatizace |
149 | Karosa/Renault/Irisbus Citybus | 1998 | nízkopodlažní |
159 | Karosa/Renault/Irisbus Citybus | 1999 | nízkopodlažní |
160 | Karosa/Renault/Irisbus Citybus | 2000 | nízkopodlažní |
161 | Karosa/Renault/Irisbus Citybus | 2000 | nízkopodlažní |
163 | Karosa/Renault/Irisbus Citybus | 2000 | nízkopodlažní |
164 | Karosa/Renault/Irisbus Citybus | 2001 | nízkopodlažní |
166 | Karosa/Renault/Irisbus Citybus | 2001 | nízkopodlažní |
167 | Karosa/Renault/Irisbus Citybus | 2001 | nízkopodlažní |
168 | Karosa/Renault/Irisbus Citybus | 2003 | nízkopodlažní |
169 | Karosa/Renault/Irisbus Citybus | 2003 | nízkopodlažní |
170 | Karosa/Renault/Irisbus Citybus | 2003 | nízkopodlažní |
171 | Karosa/Renault/Irisbus Citybus | 2003 | nízkopodlažní |
173 | Karosa/Renault/Irisbus Citybus | 2003 | nízkopodlažní |
175 | Karosa/Renault/Irisbus Citybus | 2004 | nízkopodlažní |
176 | Karosa/Renault/Irisbus Citybus | 2004 | nízkopodlažní |
178 | Karosa/Renault/Irisbus Citybus | 2005 | nízkopodlažní |
179 | Karosa/Renault/Irisbus Citybus | 2005 | nízkopodlažní |
180 | Karosa/Renault/Irisbus Citybus | 2005 | nízkopodlažní |
181 | Karosa/Renault/Irisbus Citybus | 2005 | nízkopodlažní |
183 | Iveco Irisbus Citelis CNG | 2008 | nízkopodlažní |
184 | Iveco Irisbus Citelis CNG | 2008 | nízkopodlažní |
185 | Iveco Irisbus Citelis CNG | 2008 | nízkopodlažní |
186 | Iveco Irisbus Citelis CNG | 2008 | nízkopodlažní |
200 | Iveco Irisbus Citelis CNG | 2009 | nízkopodlažní |
201 | Iveco Irisbus Citelis CNG | 2009 | nízkopodlažní |
202 | Iveco Irisbus Citelis CNG | 2009 | nízkopodlažní |
203 | Iveco Irisbus Citelis CNG | 2009 | nízkopodlažní |
205 | Iveco Irisbus Citelis CNG | 2009 | nízkopodlažní |
206 | Iveco Irisbus Citelis CNG | 2009 | nízkopodlažní |
207 | Iveco Irisbus Citelis CNG | 2009 | nízkopodlažní |
208 | Iveco Irisbus Citelis CNG | 2010 | nízkopodlažní |
209 | Iveco Irisbus Citelis CNG | 2010 | nízkopodlažní |
210 | Iveco Irisbus Citelis CNG | 2010 | nízkopodlažní |
211 | Iveco Irisbus Citelis CNG | 2010 | nízkopodlažní |
212 | Iveco Irisbus Citelis CNG | 2010 | nízkopodlažní |
213 | Iveco Irisbus Citelis CNG | 2010 | nízkopodlažní |
214 | Iveco Irisbus Citelis CNG | 2011 | nízkopodlažní |
215 | Iveco Irisbus Citelis CNG | 2011 | nízkopodlažní |
216 | Iveco Irisbus Citelis CNG | 2011 | nízkopodlažní |
217 | Iveco Irisbus Citelis CNG | 2011 | nízkopodlažní |
218 | Iveco Irisbus Citelis CNG | 2011 | nízkopodlažní |
219 | Iveco Irisbus Citelis CNG | 2011 | nízkopodlažní |
220 | Iveco Irisbus Citelis CNG | 2014 | nízkopodlažní |
221 | Iveco Irisbus Citelis CNG | 2014 | nízkopodlažní |