Trolejbusy

Škoda 32Tr SOR parciální trolejbus (s trakčními bateriemi)

V roce 2023 bylo do provozu zařazeno celkem 10 trolejbusů Škoda 32Tr s trakčními bateriemi. Čtyři vozy mají baterie o standardní kapacitě, šest vozů potom menší baterie a mají tak kratší dojezd.

Škoda 32Tr SOR

V roce 2019 bylo dodáno pět kusů trolejbusů Škoda 32Tr s novou karoserií od firmy SOR.

Technické údaje
Délka 12 000 mm
Šířka 2550 mm
Výška přes sběrače 3370 mm
Výška podlahy 340 mm
max. rychlost 65 km/h

Obsaditelnost
Míst k sezení 32

Motory a elektrická výzbroj
Počet a výkon motorů 160 kW
Elektrická výzbroj Škoda IGBT
Napájecí napětí 600 V

Škoda 30Tr SOR parciální trolejbus (s trakčními bateriemi)

V roce 2018 byly dodány čtyři kusy nízkopodlažních trolejbusů Škoda 30Tr v provedení s pomocnou trakční baterií, umožňující jízdu i na úsecích bez trolejového vedení.

Jedná se o dvanáctimetrový čtyřdveřový plně nízkopodlažní trolejbus, který Škoda Electric vyrobila  společně s firmou SOR Libchavy. Vozidlo  je určeno pro městskou hromadnou dopravu s provozem na napětí 600 nebo 750 V DC. Až na drobné vyjímky je provedení trolejbusu shodné s běžným typem 30Tr. Základním rozdílem je vybavení trolejbusu trakční baterií a poloautomatickými sběrači.

Trakční baterie

Trolejbus je vybaven trakční baterií, díky níž je schopen v rámci 1 cyklu jízdy mimo trakční vedení v úseku odélce 9 km, v provozních podmínkách linkového vedeni DPMP a.s., při průıněmě 30% výkonu topení prostoru cestujících, běhu klimatizace, a veškeré další běžné spotřebě provozní energie vozidla. Trakční baterie je umístěna ve schráně v zadní části trolejbusu a je spojena se zvláštním měničem umístěným ve střešní jednotce. Pro zajištění optimálních provozních podmínek je trolejbus vybaven nuceným vzduclıovým chlazením trakční baterie.

Základní parametry trakční baterie

Typ bateriových článků Nano Lithium Titanate
Počet modulů v sérii 26
Počet modulů paralelně 1
Jmenovité napětí 608 V
Množství instalované energie 42,1 kWh
Celková hmotnost baterií (bez bateriové skříně a chlazení) 745 kg ± 5%

Poloautomatické sběrače

Poloautomatická pneumatická sběrací soustava se sběrací hlavici pro klínový uhlík. Zajišťuje bezpečný a trvalý přenos elektrické energie při všech režimech jízdy v rozmezí výšky trolejového vedení od 3 800 mm do 6 200 mm. Sběrače jsou vybaveny mechanickými dorazy pro výškové aboční vychýlení, které umožňují jízdu trolejbusu vychýleného až 4,5 m od osy troleje. Základna sběračů nepřenáší vibrace a rázy na skříň vozidla. Řidič má na pultu k dispozici tlačítko pro stažení sběračů pod háky a také tlačítko pro připojení sběračů k trolejovému vedení v místech, kde je trolejové vedení vybaveno naváděcími stříškami. Zároveň je zajištěno automatické stažení sběračů při nežádoucím vypadnutí sběračů z trolejového vedení.

Základní parametry:

Maximální úhel natočení sběrače 155°
Maximální provozní vybočení trolejbusu od osy trolej. vedení (při výšce troleje 5500 mm) 4500 mm
Maximální pracovní výška 6200 mm
Minimální pracovní výška 3800 mm
Výška pro obsluhu Sběrací botky -1350 mm
Nastavitelná přítlačná síla botky sběrače na trolej: 70 - 130 N (při výšce sběrače 5,5 m)
Jmenovité napětí: 600 V, 750 V
Krytí IP 00
Jmenovitý proud 600 A

Škoda 30Tr SOR

V roce 2016 byly dodány tři kusy nízkopodlažních trolejbusů Škoda 30Tr s celovozovou klimatizací. Dalších 15 vozů bylo dodáno v roce 2018. Všechny jsou samozřejmě stále v provozu.

Jedná se o dvanáctimetrový čtyřdveřový plně nízkopodlažní trolejbus, který Škoda Electric vyrobila  společně s firmou SOR Libchavy. Vozidlo  je určeno pro městskou hromadnou dopravu s provozem na napětí 600 nebo 750 V DC. První trolejbus Škoda 30 Tr byl, podobně jako vozidlo Škoda 31 Tr, vyroben v roce 2010. Škoda Electric dodává do vozů veškerou elektrovýzbroj, která je uložena v kontejneru na střeše vozidla. Celková montáž tohoto dvounápravového trolejbusu se rovněž provádí v  Plzni. Trolejbus může být navíc vybaven pomocným dieselagregátem, který je umístěn v zadní části vozu a umožňuje jízdu i v místech bez trolejového vedení. Asynchronní trakční motor a mikroprocesorově řízený napěťový střídač s možností rekuperace výrazně snižují energetickou náročnost na provoz vozidla a náklady na údržbu.
Komfort cestujících zvyšuje plná nízkopodlažnost vozidla a  snazší nástup a výstup pasažérů je usnadněn pomocí tzv. kneelingu, kdy se trolejbus nakloní až k hraně chodníku. Pohodlí při jízdě trolejbusem zlepšuje také výkonný systém vytápění i přehledný informační systém. Nechybí ani vyklápěcí plošina pro vozíčkáře.
Technický popis
Délka 12 180 mm
Šířka 2 550 mm
Výška 3 400 mm
Výkon 160 kW
Max. rychlost 70 km/hod
Celkový počet cestujících 104

Škoda 28Tr Solaris

V letech 2008-12 bylo dodáno 10 kusů těchto vysokokapacitních vozidel vyrobených firmou Škoda Electric a.s. z Plzně. Karoserie pochází z Polska od firmy Solaris Bus & Coach a.s.

Hlavní technické údaje
Délka / šířka / výška 14 590 / 2 550 / 3 490 mm
Hmotnost 14 000 kg
Nástupní výška 320 / 330 mm
Maximální rychlost 65 km/h
Počet míst k sezení 43
Počet míst k stání 92
Průměr otáčení 25 000 mm
Nájezdový úhel 7° / 7°
Přední náprava ZF AVN 132
Zadní náprava vlečená řiditelná ZF RL 85A/N
Trakční motor Asynchronní 240 kW
Trakční pohon AC pohon s technologií IGBT
Topení Vodní s elektrickým výměníkem

Manuální sběrače proudu, bez pomocného DG Mechanická manuálně ovládaná plošina pro invalidní cestující Karoserie plně nízkopodlažní SOLARIS.

Škoda 26Tr Solaris

V letech 2012-14 bylo dodáno 10 kusů těchto vozidel vyrobených firmou Škoda Electric a.s. z Plzně. Karoserie pochází z Polska od firmy Solaris Bus & Coach a.s.

Plzeňská Škoda Electric společně s polskou firmou Solaris vyrobila dvanáctimetrový plně nízkopodlažní třídveřový trolejbus s provozem  na napětí 600 nebo 750 V DC. První trolejbus Škoda 26 Tr byl poprvé vyroben v roce 2009. Škoda Electric dodává do vozů veškerou elektrovýzbroj, která je uložena v kontejneru na střeše vozidla. Celková montáž tohoto dvounápravového trolejbusu se rovněž provádí v  Plzni.  Trolejbus může být navíc vybaven pomocným dieselagregátem, který je umístěn v zadní části vozu a umožňuje jízdu i v místech bez trolejového vedení.
Komfort cestujících zvyšuje plná nízkopodlažnost vozidla a širší uličky mezi sedadly. Pohodlí při jízdě trolejbusem zlepšuje také výkonný systém vytápění, klimatizace celého vozu, přehledný audiovizuální systém a vyklápěcí plošina pro vozíčkáře. Trolejbusy Škoda 26 Tr v několika českých městech, například vozidla pro Ostravu jsou navíc vybavena superkapacitory. Jedná se o úložiště energie vzniklé při rekuperaci trolejbusu. Uložená energie je následně využita při energetických špičkách, např. při rozjezdu vozidla. Snižují tedy spotřebu vozu. Trolejbusy jezdí také v bulharských městech Sofie, Pleven, Burgas, Varna a Stara Zagora.
 
Technický popis
Délka 12 000 mm
Šířka 2 550 mm
Výška 3 450 mm
Výkon 160 kW
Max. rychlost 65 km/hod
Celkový počet cestujících 102

Škoda 24Tr

V letech 2006 - 2007 bylo do Pardubic dodáno šest trolejbusů typu 24Tr vyráběné firmou Škoda Plzeň. Tento nízkopodlažní trolejbus nahradil v nabídce firmy Škoda typ 21Tr po krachu výrobního závodu Škoda Ostrov. Již v roce 2004 byl krátce v provozu zařazen předváděcí prototyp tohoto typu vozidla unifikovaného s autobusem Citybus. Do pravidelného provozu byly dodány vozy s novou karoserií Citelis.

Tato vozidla byla pořízena z prostředků fondů Evropské unie, Statutárního města Pardubice a Dopravního podniku města Pardubic a.s. Cena jednoho vozidla je 9 189 000 Kč. Dopravní podnik nakoupil celkem šest těchto vozidel. Celková cena zakázky tak činila 55 175 000,–Kč bez DPH. Finanční krytí bylo zajištěno z prostředků Evropské unie do výše 75% celkových uznatelných nákladů, které byly čerpány ze Strukturálních fondů (SROP). Dále se na financování podílelo i Statutární město Pardubice, které přispělo částkou dva milióny korun. Zbylou částku hradil DPMP a.s. z vlastních zdrojů.

Hlavní technické údaje
Trvalý výkon motoru 210 kW
Délka/šířka/výška 11 990 / 2 500 / 3 500 mm
Délka se staženými sběrači 12 860 mm
Nástupní výška všech dveří 320 mm
Vnější obrysový průměr zatáčení 22 600 mm
Pohotovostní hmotnost základní 11 500 kg
Maximální nastavená rychlost 65 km/h
Počet míst k sezení 30
Počet míst k stání  

 

Škoda 21Tr

Trolejbusy Škoda 21Tr dodával do Pardubic podnik Škoda Ostrov nad Ohří v letech 2000 až 2004. Celkem bylo těchto nízkopodlažních vozů dodáno patnáct. V roce 2018 bylo vyřazeno 7 nejstarších vozů, roce 2019 pak byly vyřazeny další vozy a poslední dva kusy na začátku roku 2021. Nyní již DPMP neprovozuje žádný vůz tohoto typu..

Hlavní technické údaje
Délka přes nárazníky 11 760 mm
Maximální šířka skříně 2 500 mm
Maximální výška skříně 2 500 mm
Maximální výška trolejbusu 3 365 mm se spuštěnými a zajištěnými sběrači
Rozvor náprav 5 700 mm
Pohotovostní hmotnost 10 950 kg ± 3%
Počet míst k sezení 26
Počet míst k stání 60 (cca 7 osob/m²)
Nejvyšší provozní rychlost 65 km/h

Škoda 14Tr

Trolejbusy Škoda 14Tr dodával do Pardubic podnik Škoda Ostrov nad Ohří v letech 1983 až 1999. Celkem bylo dodáno 68 nových vozidel a další tři ojeté byly v roce 2001 zakoupeny z Dopravního podniku Hradec Králové. Trolejbusy výrobce průběžně modernizoval. Posledních 20 kusů dodaných v letech 1995-1999 už bylo od výrobce osazeno digitálními orientacemi. Drtivá většina posledních vozů byla vyřazena v letech 2018 a 2019. Jako poslední byl v roce 2023 vyřazen generálkovaný trolejbus číslo 345. Dva nemodernizované trolejbusy 375 a 376 byly vyhrazeny pro služební účely, v provozu zatím zůstává vůz 376. Jako historické vozidlo slouží trolejbus číslo 311.

Hlavní technické údaje
Celková délka 11 300 až 11 340 mm
Šířka skříně 2 500 mm
Maximální výška trolejbusu 3 410 mm se spuštěnými sběrači
Výška podlahy nad vozovkou 740 až 750 mm
Rozvor náprav 5 420 mm
Pohotovostní hmotnost 10 400 kg ± 5% (14TrM)
Počet míst k sezení 24 až 29
Počet míst k stání 51 až 56
Nejvyšší provozní rychlost 65 km/h

Starší typy trolejbusů

V Pardubích jezdily v drtivé většině trolejbusy Škoda. Kromě zde uvedených to byly typy 7, 8 a 9Tr. Jedinou výjimkou byly čtyři ojeté trolejbusy Tatra používané v 50. letech. Podrobnější informace o historických vozidlech MHD najdete v sekci Zajímavosti, v rubrice Historická vozidla. V Pardubicích jsou zachovány dva vozy nejpočetnějšího typu českých trolejbusů - Škoda 9Tr. Další podrobné informace najdete na stránkách www.trolejbus.cz .

Seznam vozidel

Číslo Typ Rok výroby Poznámka
318 Škoda 24Tr 2006 nízkopodlažní
319 Škoda 24Tr 2006 nízkopodlažní
320 Škoda 24Tr 2007 nízkopodlažní
321 Škoda 24Tr 2007 nízkopodlažní
322 Škoda 24Tr 2007 nízkopodlažní
323 Škoda 26Tr Solaris 2012 nízkopodlažní
324 Škoda 26Tr Solaris 2012 nízkopodlažní
325 Škoda 26Tr Solaris 2013 nízkopodlažní
326 Škoda 26Tr Solaris 2013 nízkopodlažní
327 Škoda 26Tr Solaris 2013 nízkopodlažní
328 Škoda 26Tr Solaris 2013 nízkopodlažní
329 Škoda 26Tr Solaris 2014 nízkopodlažní
330 Škoda 26Tr Solaris 2014 nízkopodlažní
331 Škoda 26Tr Solaris 2014 nízkopodlažní
332 Škoda 26Tr Solaris 2014 nízkopodlažní
333 Škoda 30Tr SOR 2016 nízkopodlažní / klimatizace
334 Škoda 30Tr SOR 2016 nízkopodlažní / klimatizace
335 Škoda 30Tr SOR 2016 nízkopodlažní / klimatizace
410 Škoda 30Tr SOR 2018 nízkopodlažní / klimatizace
411 Škoda 30Tr SOR 2018 nízkopodlažní / klimatizace
412 Škoda 30Tr SOR 2018 nízkopodlažní / klimatizace
413 Škoda 30Tr SOR 2018 nízkopodlažní / klimatizace
414 Škoda 30Tr SOR 2018 nízkopodlažní / klimatizace
415 Škoda 30Tr SOR 2018 nízkopodlažní / klimatizace
416 Škoda 30Tr SOR 2018 nízkopodlažní / klimatizace
417 Škoda 30Tr SOR 2018 nízkopodlažní / klimatizace
418 Škoda 30Tr SOR 2018 nízkopodlažní / klimatizace
419 Škoda 30Tr SOR 2018 nízkopodlažní / klimatizace
420 Škoda 30Tr SOR 2018 nízkopodlažní / klimatizace
421 Škoda 30Tr SOR 2018 nízkopodlažní / klimatizace
422 Škoda 30Tr SOR 2018 nízkopodlažní / klimatizace
423 Škoda 30Tr SOR 2018 nízkopodlažní / klimatizace
424 Škoda 30Tr SOR 2018 nízkopodlažní / klimatizace
376 Škoda 14Tr 1997 pracovní vůz
400 Škoda 28Tr Solaris 2008 nízkopodlažní
401 Škoda 28Tr Solaris 2008 nízkopodlažní
402 Škoda 28Tr Solaris 2008 nízkopodlažní
403 Škoda 28Tr Solaris 2008 nízkopodlažní
404 Škoda 28Tr Solaris 2009 nízkopodlažní
406 Škoda 28Tr Solaris 2011 nízkopodlažní
407 Škoda 28Tr Solaris 2011 nízkopodlažní
408 Škoda 28Tr Solaris 2012 nízkopodlažní
409 Škoda 28Tr Solaris 2012 nízkopodlažní
425 Škoda 32Tr SOR 2019 nízkopodlažní / klimatizace
426 Škoda 32Tr SOR 2019 nízkopodlažní / klimatizace
427 Škoda 32Tr SOR 2019 nízkopodlažní / klimatizace
428 Škoda 32Tr SOR 2019 nízkopodlažní / klimatizace
429 Škoda 32Tr SOR 2019 nízkopodlažní / klimatizace
460 Škoda 32Tr SOR parciální trolejbus (s trakčními bateriemi) 2023 nízkopodlažní / klimatizace
461 Škoda 32Tr SOR parciální trolejbus (s trakčními bateriemi) 2023 nízkopodlažní / klimatizace
462 Škoda 32Tr SOR parciální trolejbus (s trakčními bateriemi) 2023 nízkopodlažní / klimatizace
463 Škoda 32Tr SOR parciální trolejbus (s trakčními bateriemi) 2023 nízkopodlažní / klimatizace
464 Škoda 32Tr SOR parciální trolejbus (s trakčními bateriemi) 2023 nízkopodlažní / klimatizace
465 Škoda 32Tr SOR parciální trolejbus (s trakčními bateriemi) 2023 nízkopodlažní / klimatizace
484 Škoda 32Tr SOR parciální trolejbus (s trakčními bateriemi) 2023 nízkopodlažní / klimatizace
485 Škoda 32Tr SOR parciální trolejbus (s trakčními bateriemi) 2023 nízkopodlažní / klimatizace
486 Škoda 32Tr SOR parciální trolejbus (s trakčními bateriemi) 2023 nízkopodlažní / klimatizace
487 Škoda 32Tr SOR parciální trolejbus (s trakčními bateriemi) 2023 nízkopodlažní / klimatizace
480 Škoda 30Tr SOR parciální trolejbus (s trakčními bateriemi) 2018 nízkopodlažní / klimatizace
481 Škoda 30Tr SOR parciální trolejbus (s trakčními bateriemi) 2018 nízkopodlažní / klimatizace
482 Škoda 30Tr SOR parciální trolejbus (s trakčními bateriemi) 2018 nízkopodlažní / klimatizace
483 Škoda 30Tr SOR parciální trolejbus (s trakčními bateriemi) 2018 nízkopodlažní / klimatizace
Icons made by Freepik from www.flaticon.com