Rok 2023 - akce historických vozidel
14.10.2023 - Večerní jízdy historických autobusů
V sobotu 14.10.2023 si připomeneme 45. výročí zahájení obsluhy sídliště Dubina večerními jízdami historických autobusů Ikarus 280, Karosa B731 a Renault Citybus.




1.10.2023 - Jízdy autobusu RTO na lince 13
V neděli 1.10.2023 si připomeneme třicáté výročí zahájení obsluhy místní části Doubravice a třicet pět let provozu na zastávku Dubina, Sever.

17.9.2023 - Jízdy trolejbusu Škoda - Sanos na lince 11
Patnácté výročí zařazení prvních velkokapacitních trolejbusů Škoda 28Tr si připomeneme jízdami jediného pardubického kloubového trolejbusu, kterým je historický trolejbus Škoda - Sanos, který patří Pardubickému spolku historie železniční dopravy.

9.+10.9.2023 - Jízdy v rámci Dnů evropského dědictví
V rámci Dnů evropského dědictví vyjedou naše historické trolejbusy o víkendu 9. a 10.9. na dvě trasy ze Zámečku. Jedna trasa povede k Hlavnímu nádraží a druhá povede v trase linky 27 polookružně přes Duklu zpět na Zámeček.

3.9.2023 - Jízdy trolejbusu 8Tr na lince 7

20.8.2023 - Výročí zařazení prvních nízkopodlažních autobusů
V létě roku 1998 se v pardubické městské hromadné dopravě objevila na tehdejší dobu naprostá novinka – vozidla umožňující nástup a výstup bez překonávání schodů. Mezi autobusy a trolejbusy se schody, které se od 80. let vzhledově příliš nezměnily, vypadalo osm nových nízkopodlažních autobusů francouzské výroby s označením Renault Citybus 12M (někdy též uváděné jako Renault-Karosa) jako naprosté zjevení. Také pořizovací cena nových vozidel byla proti dříve dodávaným autobusům výrazně vyšší. Středněpodlažní Karosa B 931 v roce 1997 stála 3 121 470,- Kč, zatímco za jeden nízkopodlažní Renault v roce 1998 zaplatil Dopravní podnik 5 545 250,- Kč. S výjimkou deseti autobusů Karosa B 951E dodaných v letech 2006 a 2007 byly všechny od té doby zakoupené autobusy jako nové již nízkopodlažní.
Jak již bylo zmíněno, na přelomu srpna a září roku 1998 bylo do provozu zařazeno prvních 8 nízkopodlažních autobusů. Novinkou, která byla se zařazením těchto autobusů také spojená, byl nový jednotný vzhled vozidel Dopravního podniku města Pardubic, nazývaný „rychlé pruhy“. V prosinci téhož roku přibyl ještě jeden autobus, jehož původ zůstane pravděpodobně již navždy neznámý. Některé zdroje tvrdí, že se jednalo o autobus neodebraný Dopravním podnikem hlavního města Prahy, tomu ale neodpovídalo jeho výrobní číslo, i když jeho provedení se od vozů dodávaných do Prahy příliš nelišilo, a to včetně červeno-bílého zbarvení, které však bylo ještě před nasazením do provozu změněno na pardubickou bílou. Všech devět vozů zařazených v roce 1998 ještě nebylo vybaveno výklopnou plošinou pro nástup invalidního vozíku, tato vozidla tedy byla označována pouze jako nízkopodlažní. Od roku 1999 byly dodávány autobusy s manuálně ovládanou plošinou, později označované jako bezbariérové. Autobusů Renault Citybus bylo v letech 1998 až 2001 zařazeno celkem 20. V letech 2003 až 2005 je následovaly modernizované autobusy Irisbus Citybus, které se na první pohled od Renaultů příliš neliší, drobnou změnou v jejich konstrukci ale bylo odstranění jednoho schodu v zadních dveřích, tyto vozy tedy byly již plně nízkopodlažní. Tato úprava ale naopak způsobila, že některé sedačky jsou dostupné pouze po překonání poměrně vysokých stupňů v interiéru vozidla, i když v uličce a prostoru mezi jednotlivými dveřmi se výškové stupně nenachází. Vozy dodávané od roku 2007 prošly dalšími úpravami a faceliftem a nesly označení Citelis, od roku 2009 do roku 2014 pak bylo v tomto provedení zařazeno celkem 22 autobusů poháněných stlačeným zemním plynem.
Odstavování Citybusů začalo v roce 2015, i když některé z nejstarších vozů do provozu příliš nezasahovaly už delší dobu. Nyní, 25 let po zařazení prvního nízkopodlažního autobusu, zůstává nadále v provozu jeden vůz Renault a dalších 6 vozů Irisbus (a jeden další je dlouhodobě v opravě). Přesto, že proti Karosám působily tyto vozy chatrným dojmem a předpovídalo se, že zdaleka nemohou vydržet tolik, podařilo se nízkopodlažním Citybusům tyto pochybnosti vyvrátit, některé z nich vydržely v provozu bez generální opravy více než 20 let.

6.8.2023 - Výročí linky 51 s trolejbusem Škoda 8Tr
V červenci roku 2003 byla zavedena linka 51 určená k pravidelnému provozování historických vozidel. Její trasa vedla z Dubiny, sever přes nádraží a Polabiny do Bohdanče. Během mnoha let provozu se na ní objevily všechny historické trolejbusy. V neděli 6. srpna 2023 bude na jedno odpoledne tato linka opět v provozu, nasazen na ní bude trolejbus Škoda 8Tr, který na této lince jezdil ze všech historických trolejbusů dosud nejméně.

29.7.2023 - Jízdy historického trolejbusu 14Tr na lince 1
V červnu roku 1953 byl zahájen provoz trolejbusů na tehdejší autobusové lince 1 v trase Jesničánky – Na Spravedlnosti –nádraží – Palackého – Stalinova (dnes třída Míru) – divadlo – Kostelíček – nemocnice, od té doby s výjimkou výluk a uzavírek jezdí trolejbusy na lince 1 dodnes. O 50 let později, v červnu roku 2003, se svou první jízdou pro cestující představil historický trolejbus Škoda 14Tr číslo 311. Ten jezdil v letech 1989 až 2001 v sousedním Hradci Králové, v roce 2001 byl zakoupen do Pardubic. K jeho zařazení do běžného provozu nedošlo, a nakonec bylo rozhodnuto o jeho uvedení do původního stavu.
Obě události spojíme v neděli 23. července 2023 jízdami historického trolejbusu 14Tr na lince 1.

9.7.2023 - Jízdy historického autobusu RTO
V pořadí již pátými jízdami historických vozidel si připomínáme dvě výročí hromadné dopravy na Pardubicku – zavedení prvních autobusových linek v roce 1908, které jezdily v trase Pardubice – Bohdaneč a Pardubice – Holice, a také zahájení obsluhy nového (tedy současného) pardubického nádraží v roce 1958. Pardubické hlavní nádraží s Bohdančí spojuje dodnes trolejbusová linka číslo 3. Z důvodu stavební činnosti na Poděbradské ulici a s tím související uzavírky bude v neděli 9. července 2023 zajišťovat mimořádné historické spoje v trase linky 3 podle přiloženého jízdního řádu autobus Škoda 706 RTO z roku 1965.

25.6.2023 - 25 let historického provozu trolejbusu 9Tr číslo 358
V letošním roce uplyne již 25 let od zahájení muzejního provozu našeho trolejbusu Škoda 9TrHT28 číslo 358.
Při této příležitosti vyjede v neděli 25.6.2023 na zvláštní spoje linky 4 podle přiloženého jízdního řádu.

9. - 11.6.2023 - Ukončení provozu trolejbusů 14Tr
Ve dnech 9. až 11. června 2023 bude po více než 40 letech definitivně ukončen pravidelný provoz trolejbusů Škoda 14Tr v Pardubicích.
Pátek 9. června 2023
>> Trolejbus Škoda 14Tr číslo 345 bude naposledy nasazen v běžném provozu na linkách 3 a 33
>> V odpoledních hodinách bude na vybraných spojích linky 11 mimořádně nasazen historický trolejbus Škoda 14Tr číslo 311
Sobota 10. června 2023
>> V době od 13:00 do 17:00 hod. bude v pracovním trolejbusu číslo 376 na třídě Míru poblíž zastávky U Grandu připravena výstava věnovaná 40 letům provozu trolejbusů Škoda 14Tr v Pardubicích
>> V odpoledních hodinách bude na mimořádných spojích linky 2 v provozu trolejbus 345
Neděle 11. června 2023
>> Společná jízda posledního provozního, historického a pracovního trolejbusu Pardubicemi s odjezdem v 9:30 ze zast. Dukla, vozovna se společným fotografováním na trase
>> V době od 13:00 do 17:00 hod. výstava v pracovním trolejbusu číslo 376 poblíž zastávky U Grandu na třídě Míru
>> V odpoledních hodinách jízdy posledního provozního a historického trolejbusu 14Tr na mimořádných spojích linek 2 a 13
Bližší informace a podrobné jízdní řády vozidel budou před akcí k dispozici na internetových stránkách Dopravního podniku města Pardubic
www.dpmp.cz a na Facebooku DPMPas.
Změna programu vyhrazena
Jízdní řády trolejbusů 311 a 345 pro pátek, sobotu a neděli najdete níže na této stránce.
28.5.2023 - výročí zavedení spojů do Dražkovic a zahájení muzejního provozu autobusu RTO
Druhý díl pravidelných historických jízd Dopravního podniku města Pardubic nám připomene dvě události, jejichž výročí připadlo na únor letošního roku.
První z nich je zavedení pravidelných spojů městské hromadné dopravy do Dražkovic dne 2. února 1998, od tohoto data do Dražkovic zajížděla autobusová linka 18. Od dubna téhož roku zajížděly autobusy navíc i do sousední obce Mikulovice. V září loňského roku nahradila autobusovou linku 18 v Dražkovicích a Mikulovicích trolejbusová linka 1.
Druhou událostí, kterou si připomeneme, je zahájení muzejního provozu autobusu Škoda 706 RTO v únoru roku 2003. Čerstvě zrenovovaný historický autobus odvezl své první cestující dne 23. února na exkurzi do měníren Polabiny a Drážka. Počet akcí, kterých se červený „polomáčený“ autobus od té doby zúčastnil, lze počítat v řádech stovek, ať už se jedná o historické jízdy a dny otevřených dveří různých dopravních společností a podniků, svatby, firemní akce, narozeninové jízdy, nebo jen běžné vyjížďky pro zájemce, a vždy při tom budil zaslouženou pozornost.
V neděli 28. května 2023 se tak v odpoledních hodinách můžete společně s námi podívat po celé trase linky 1 až do Dražkovic a Mikulovic, a to právě na palubě našeho „erťáku“, tedy autobusu Škoda 706 RTO, který opustil brány výrobního závodu před 58 lety.
14.5.2023 - výročí zavedení spojů na Zámeček a zařazení vozů B731 a 14Tr
Při prvních jízdách historických vozidel v roce 2023 si připomeneme zároveň dvě události z historie městské hromadné dopravy v Pardubicích. V lednu roku 1968 byly zavedeny první výpomocné spoje do zastávky Tesla Zámeček, dnes pojmenované pouze Zámeček, tím byla zahájena obsluha této oblasti městskou dopravou. Druhou významnou událostí bylo v lednu roku 1983 zařazení prvních „hranatých“ autobusů Karosa B 731 a trolejbusů Škoda 14Tr do provozu. Do oblasti Zámečku můžete s námi zavítat v neděli 14. května 2023 v historickém trolejbusu Škoda 14Tr na mimořádných spojích linky 2, a také v autobusu Karosa B 731 na lince 12.


Přinášíme program jízd našich historických vozidel pro rok 2023.
Před každou konkrétní akcí budou detaily na našem webu na stránce "Nostalgické linky" a na naší stránce na Facebooku.
